آنچه در این مطلب می‌خوانید:

چگونه سایت بسازیم؟

در این مقاله به شما گام‌­به‌­گام توضیح می‌­دهیم چگونه سایت خودتون رو از صفر بسازید. پس ازطی کردن مراحلی که در اینجا به آن اشاره می‌­کنیم به راحتی می­‌تونید سایت خودتون رو راه­‌اندازی کنید.

در واقع شما از ۳ طریق میتونید سایت بسازید:

 ساختن سایت از طریق ساخت یک وبلاگ و سپس نصب دامنه بر روی آن

استفاده از سایت سازها: شما باید در این سایت‌ها عضو بشید و بعد وب‌سایت خودتون رو ایجاد کنید.

استفاده از سیستم مدیریت محتوا CMS مثل وردپرس که در واقع نرم افزار هایی هستند که امکانات زیادی رو برای ایجاد وب‌سایت های مختلف  با کاربردهای گوناگون مثل فروشگاهی، شرکتی و… در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر می‌خواید وب سایت تون رو بدون اینکه به برنامه نویسی نیازی داشته باشد راه اندازی کنید باید از cms  استفاده کنید.

برای راه‌اندازی یک وب‌سایت چند مؤلفه اصلی رو نیاز داریم. که یکی یکی به بررسی این مؤلفه ها می‌پردازم. سپس شروع می‌کنیم به آموزش صفر تا صد راه‌اندازی سایت به‌صورت عملی و مدیریت آن با سیستم مدیریت محتوای وردپرس

دامنه یا دامین (Domain)

شما باید با توجه به موضوع سایتتون و اطلاعاتی که می‌خواهید روی آن قرار بدهید یک نام مناسب برای سایتتون انتخاب کنید(دامین هر سایت منحصر به خودشه و سایت دیگری امکان استفاده از اون رو نداره). شما باید سعی کنید نامی برای سایتتون انتخاب کنید که فهم آن برای کاربران سایت راحت باشد و به راحتی بتوانند آن را یاد بگیرند و بدون دردسر نام سایت شما رو جستجو کنند. نامی که برای سایتتون انتخاب می­کنید دارای یک پیشوند(www) و پسوند می­باشد(مثل ir, com, org).

بهترین پسوند دامنه برای راه اندازی سایت

جالبه بدونید که اکثر دامین‌های دو حرفی در واقع مخفف نام کشورها می‌باشند(برای مثال ir مخفف شده Iran است یا us مخفف شده­ی United States). اما به این نکته توجه کنید، دامینی که انتخاب می‌کنید بهتره است با موضوع  و محتوای سایتتون هماهنگ باشه چون این موضوع روی سئو سایت اثر می‌گذارد و انتخاب یک دامین متناسب با سایت می­تونه سئو سایت شما رو بالا ببره و باعث بشه سایت شما اعتبار بیشتری نزد گوگل به‌دست آورد.

برای مثال اگر یک سایت شرکتی دارید بهتره است از پسوند com استفاده کنید البته دات کام به معنای Commercial هست نه به معنای Company! توجه داشته باشید که دامین‌ها باید به‌صورت ماهانه یا سالانه تمدید یا خریداری شوند.

ثبت یک دامنه مناسب

برای راه اندازی یک سایت خوب قبل از هر چیزی باید یک دامنه مناسب برای خودتون ثبت کنید. دامنه یا دامین دقیقا همون آدرس وبسایت هست.

شما تقریباً هر روز در دنیای اینترنت با دامنه سر و کار دارید. در اینترنت وب‌سایت شما باید یک آدرس منحصر به فرد داشته باشه تا مشتری‌های شما بتونن با وارد کردن اون در مرورگر به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کنند. دامنه در واقع اسمی اختصاصی هست که هر وب‌سایتی برای متفاوت بودن و قابل دسترس بودن نسبت به بقیه وب سایت‌ها به خود می‌گیرد. قسمت اول هر دامنه www و قسمت دوم اسم دامنه (همان اسم سایت) و قسمت سوم پسوند موضوعی دامنه هست.

پسوند دامنه درواقع بیانگر نوع و زمینه فعالیت سایت شما هست.مثلاً پسوند ir به این معنی هست که سایت شما ایرانی هست و یا پسوند com که مخفف commerce هست به معنی سایت تجاری هست.نکته‌ای که باید بهش توجه داشته باشد این هست که دامنه‌ها اختصاصی هستند بنابراین قبل از ثبت دامنه شما باید مطمئن بشید که دامنه مد نظرتون خالی هست یا نه. به‌صورت سالیانه خریداری می‌شوند.مثلاً شما یک دامنه رو برای مدت یک یا چند سال خریداری می‌کنید بعد از به اتمام رسیدن این دوره اگر دوباره دامنه‌ی خود تون رو تمدید نکنید دیگران میتونن این دامنه رو در اختیار بگیرند.

چند مثال عملی

به عنوان مثال دامنه سایت گوگل google.com و دامنه سایت میهن وردپرس mihanwp.com هست. این یک تعریف کلی از domain سایت هست و این دامنه بیانگر نام سایت شما ، حوزه کاری شما یا ملیت شما باشه. به عنوان مثال دامنه های .co برای سایت های شرکتی و com برای سایت های بین المللی ( البته در اوایل برای سایت های فروشگاهی بکار میرفت ? ) و دامنه های ir مختص کشور ایران می باشند. دامنه چیست؟

هاست یا میزبانی وب (Host)

بخش هاست رو میتونیم دقیقا به یک فضای مغازه شباهت بدیم. فضای مغازه شامل فضا برای تمامی اجناس و خدماتی هست که شما به مشتری مغازه نمایش میدید. هاست هم دقیقا شامل محتوایی هست که میتونید به بازدیدکنندگان سایت نمایش بدید. این محتوا می تواند شامل متنی که همین الان دارید مطالعه میفرمایید باشه یا تصویری که ابتدای همین مطلب دیدید و یا فیلمی که در سایت ما مشاهده خواهید کرد.

این اطلاعات روی هارد یک کامپیوتر قوی که همیشه به اینترنت متصل هست و همیشه روشن هست قرار دارند و ما با استفاده از دامنه می‌توانیم به این اطلاعات دسترسی داشته باشیم. (اینقدر ساده و روون این رو توضیح دادم که خودمم روشن‌تر شدم 🙂 )

سه شنبه 26 شهریور 1398
بؤلوملر :